MILM6321 Ledelse VBU 2
Hensikten med temaet er å skape felles forståelse hva ledelse i Forsvaret er og av hva det innebærer å utøve en oppdragsbasert ledelsesfilosofi basert på gjensidig tillitt og respekt. Å være befal betyr at man er en leder. Dette betyr at det enkelte befal, uavhengig av funksjon, må vite hvilke retningslinjer og krav som stilles til militære ledere. Videre er hensikten å bidra til lederutvikling gjennom bevisstgjøring av egen personlighet og eget lederskap, hvordan mennesker påvirkes og hvordan man kan bidra til andres utvikling gjennom lederskap og veiledning.
Emnet er sammensatt av følgende tre tema:
-
Tema 1 – Stabsmetodikk.
-
Tema 2 - Betingelser for ledelse i flytende situasjoner.
-
Tema 3 – Veiledning som lederverktøy.
Kunnskap
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Kunnskap om hva Forsvarets konsepter og doktriner sier om ledelse og hva som ligger i å utøve et godt og situasjonstilpasset lederskap innenfor eget nivå (L)
-
Kunnskap om teori knyttet til gruppeprosesser, kommunikasjons og veiledning (L)
Ferdigheter
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Planlegge, lede og gjennomføre sikker utdanning, trening og øving innenfor ansvarlige fagfelt tilpasset nivå (L, U)
-
Kan kommunisere og veilede i rollen rådgiver, veileder og mentor (L)
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Kan selvstendig eller som deltaker i gruppe planlegge, lede, gjennomføre og evaluere arbeidsoppgaver, prosesser og prosjekter i tråd med Forsvarets gjeldende verdier, holdninger, krav og retningslinjer (O, U og L)
Emnet følger tema 1 til 3. Tema 1 har en uke, tema 2 har 3 uker og tema tre har to uker. I tillegg kommer en seminaruke med teambygging og studieteknikk, samt en uke avsatt til eksamen.
Emnet er organisert slik at det bruker en hel dag i uken. Dette for å integrere til undervisning, praktiske øvelser og prosessuelt arbeid til en helhet.
Sensur gjennomføres i henhold til og reglement for befalsutdanning i Forsvaret.
Uke 1: Seminaruke
Befalsskolen (2019). Militær ledelse. Sessvollmoen. 101s (støtte)
Feltdiagrammet
Uke 2: Innledning
Forsvarets skolesenter (2006). Forsvarets Pedagogiske Grunnsyn. Oslo. 65 sider.
Forsvarssjefens grunnsyn på ledelse (2012). 10s
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 1, 2, 10, 22 sider.
Uke 3: Stabsmetodikk
Stabshåndboka
Uke 4 - 5: Betingelse for ledelse i flytende situasjoner
Forsvarssektorens verdigrunnlag (2015). 11s
Olsen, O.K. (2018). “The good, the bad or the ugly?”, Necesse, 3:1, pp. 19-31.
Olsen, O.K. (2005). Mellom svik og moral – den vanskelege danninga, http://pacem.no/2005/mellom-svik-og-moral-den-vanskelege-danninga/. 13 sider.
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 6, 9 sider.
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap 5, 4 sider.
Reiss, S. (2008). The Normal Personality. Cambridge: Cambridge University Press, kap 1,3&4. 44
Johnsen, E., J.O. Vanebo og T. Busch. (1995). Ledelse av ledelsesprosessen. Oslo: Tano. Kap 1-7. 36s
Krabberød, T. & J.O. Jacobsen. (2018). “Military Strategies for Samhandling in Unforeseen Situations – A Historical Perspective”, i G-E. Torgersen (red). Interaction: ‘Samhandling’ under Risk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 13s
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 7, 13 sider.
Sjøvold, Endre (2014). Resultater gjennom team. Universitetsforlaget: Oslo. 290s
Waaler, G. (2011). "Det flerstemte» – en hjørnestein i klokt lederskap. Pacem. 9 sider.
Krabberød, T. (2015). Organizing for naval operations. UiB, Phd avhandling. Introduction,pp. 9-81.
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 8, 8 sider.
Richards C. (2020) Boyd’s OODA Loop. Necesse 1, 25 s. (den nye art til chet)
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 9, 2 sider.
Uke 6 - 7: Veiledning som lederverktøy
Holth, T. (2016). Veiledning som lederverktøy (s. 6-7, 12-42, 49-51). Oslo: Krigsskolen
Uke 8: Eksamen
Alt pensum kan benyttes på eksamen (avhenger av valgt oppgave). Ca 2000 ord
Totalt antall sider: 656
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Individuell | 6 | Uke(r) | Bestått / ikke bestått | Required |