MILM6311 Ledelse VBU 1
Hensikten med temaet er å skape felles forståelse hva ledelse i Forsvaret er og av hva det innebærer å utøve en oppdragsbasert ledelsesfilosofi basert på gjensidig tillitt og respekt. Å være befal betyr at man er en leder. Dette betyr at det enkelte befal, uavhengig av funksjon, må vite hvilke retningslinjer og krav som stilles til militære ledere. Videre er hensikten å bidra til lederutvikling gjennom bevisstgjøring av egen personlighet og eget lederskap, hvordan mennesker påvirkes og hvordan man kan bidra til andres utvikling gjennom lederskap og veiledning.
Emnet er sammensatt av følgende seks tema basert på spørsmålet:
Hva skal til for mestre komplekse og flytende situasjoner ?:
-
Tema 1 - Betingelse 1: Ledelse med utstrekning - læring
-
Tema 2 - Betingelse 2: Folk med vilje – motivering
-
Tema 3 - Betingelse 3: Mennesker med karakterstyrke
-
Tema 4 - Betingelse 4: God ledelse som samspill
-
Tema 5 - Betingelse 5: syv kollektive byggeklosser
-
Tema 6 - Betingelse 6: Situasjonsbevissthet
Kunnskap
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Kunnskap til lederutvikling, samt kunnskap om hvordan man kan utvikle seg selv og andre med bruk av enkle metoder og teknikker (L)
-
Kjennskap til Forsvarets konsepter og doktriner om ledelse og hva som ligger i å utøve et godt og situasjonstilpasset lederskap innenfor eget nivå (L)
Ferdigheter
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Vurdere og videreutvikle eget lederskap, samt bidra i utviklingen av undergitte (L)
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan spesialisten:
-
Forstår egen og spesialistkorpsets rolle som leder innenfor eget nivå (P, L, U)
-
Forstår Forsvarets verdigrunnlag og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen rollen som befal (P, L)
-
Har utviklet grunnlag for selvstendig, eller sammen med andre, å planlegge, lede og gjennomføre arbeidsoppgaver og oppdrag innenfor eget fagfelt og nivå (O og L)
Emnet er følger tema 1 til 6 uke for uke. I tillegg kommer en seminaruke med teambygging, studieteknikk og repetisjon fra befalskolepensum, samt en uke avsatt til eksamen.
Sensur gjennomføres i henhold til og reglement for befalsutdanning i Forsvaret.
Uke 1: Seminaruke
Befalsskolen (2019). Militær ledelse. Sessvollmoen. 101s (støtte)
Feltdiagrammet
Uke 2: Betingelse 1: Ledelse med utstrekning - læring
Forsvarets skolesenter (2006). Forsvarets Pedagogiske Grunnsyn. Oslo. 65 sider.
Forsvarssjefens grunnsyn på ledelse (2012). 10s
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 1, 2, 10, 22 sider.
Uke 3: Betingelse 2: Folk med vilje – motivering
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap 5, 4 sider.
Reiss, S. (2008). The Normal Personality. Cambridge: Cambridge University Press, kap 1,3&4. 44s
Uke 4: Betingelse 3: Mennesker med karakterstyrke
Forsvarssektorens verdigrunnlag (2015). 11s
Olsen, O.K. (2018). “The good, the bad or the ugly?”, Necesse, 3:1, pp. 19-31.
Olsen, O.K. (2005). Mellom svik og moral – den vanskelege danninga, http://pacem.no/2005/mellom-svik-og-moral-den-vanskelege-danninga/. 13 sider.
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 6, 9 sider.
Uke 5: Betingelse 4: God ledelse som samspill
Johnsen, E., J.O. Vanebo og T. Busch. (1995). Ledelse av ledelsesprosessen. Oslo: Tano. Kap 1-7. 36s
Krabberød, T. & J.O. Jacobsen. (2018). “Military Strategies for Samhandling in Unforeseen Situations – A Historical Perspective”, i G-E. Torgersen (red). Interaction: ‘Samhandling’ under Risk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 13s
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 7, 13 sider.
Sjøvold, Endre (2014). Resultater gjennom team. Universitetsforlaget: Oslo. 290s
Waaler, G. (2011). "Det flerstemte» – en hjørnestein i klokt lederskap. Pacem. 9 sider.
Uke 6: Betingelse 5: syv kollektive byggeklosser
Krabberød, T. (2015). Organizing for naval operations. UiB, Phd avhandling. Introduction,pp. 9-81.
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 8, 8 sider.
Uke 7: Betingelse 6: Situasjonsbevissthet
Richards C. (2020) Boyd’s OODA Loop. Necesse 1, 25 s. (den nye art til chet)
Sjøkrigsskolen (2009). Alle mann til brasene! Bergen. kap. 9, 2 sider.
Uke 8: Eksamen
Alt pensum kan benyttes på eksamen (avhenger av valgt oppgave).
Totalt antall sider: 656
Obligatorisk arbeidskrav | Antall arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Fremmøteplikt | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Øvinger | 1 | 1 | Required | Deltagelse på øvelse Telavåg. |
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Individuell | Dager | A-F | Not required | Eksamen i består av en individuell skriftlig fordypningsoppgave hvor spesialistene skal analysere og drøfte en oppgitt eller selvvalgt case knyttet til en krevende operativ situasjon. Selvvalgt case skal godkjennes av faglærer og arbeidet med case oppgaven vil gå parallelt med utdanningen. I sammenheng med fordypningsoppgaven skal spesialisten ha en faglig samtale med faglærer Oppgaveomfang: ca. 2000 ord. | Alle | ||
Individuell muntlig eksamen | Individuell | Minutter | A-F | Required |