NAV2303 Navigasjonssystemer 1

Emnekode: 
NAV2303
Kursnavn på engelsk: 
Navigation Systems 1
Studieprogram: 
Bachelor i militære studier
Credits: 
5
Studienivå: 
Syklus 1
Undervisningssemester: 
2020 Vår
Eksamenssemester: 
2020 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk, evt. Engelsk
Emneansvarlig: 
Henning Sulen
Om emnet

Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov, samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på ledelsesnivå.

Sertifikatrettigheter

STCW-kode:   A-II/1 og A-II/2

STCW-funksjon:  Navigering på operativt og ledelses nivå (F1)

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.
  •  Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.1.3 Elektroniske navigasjons- og posisjoneringssystemer
    • Kapittel 1.1.5 Magnetisk og gyrokompass
    •  Kapittel 1.1.6 Styre og kontrollsystemer
    • Kapittel 1.2.5 Bruk av informasjon fra navigasjonsinstrumenter for å oppretteholde sikker navigasjon
      • Fartsmåling
      • Bruk av AIS
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
    • kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse under alle forhold
    • kapittel 1.3.1. Prinsipp og feil på magnetkompassanlegg
    • kapittel 1.3.2. Prinsipp og feil på gyrokompass
    • kapittel 1.3.3. System under kontroll av hovedgyro, og operasjonsprinsipper for hovedtypene av gyrokompass
  • Emneplanen oppfyller IMO modulkursene 1.27 ECDIS, 1.08 ARPA og 1.34 AIS

Faglig innhold:

  • Geodesi (Kjerstad, Del 1, Kapittel 1)
  • Magnetkompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 2)
  • Gyrokompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 3)
  • Landbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 4)
  • Satellittbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 3 og
    Sulen, Civil Maritime GNSS Combinations in Arctic Area, Kompendium og
    Sulen, How does the civil maritime stand alone GPS user receiver comutes its positions, Artikkel)
  • ECDIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 7-9 og
    Haukås, Bevisste innstillinger på instrumenter for å bidra til økt situasjonsbesvisshet i navigasjon, Artikkel)
  • AIS (Navkomp, Komp, Kjerstad Del 2, Kapittel 6 og
    Nyhamn, Blir radar og AIS utnyttet maksimalt i anti-kollisjon på moderne fartøyer med integrerte brosystem, Artikkel)
  • Radarteoridelen av IMO 1.08 RADAR navigasjon, plotting og ARPA (Kjerstad, Del 2, Kapittel 1-5)
Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne har kadetten:

  • bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
  • kjenner kadetten til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor Geodesi og navigasjonssystemer
  • kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
  • kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
  • kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
  • grunnleggende kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
  • grunnlegende kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.

Ferdigheter

Etter endt emne kan kadetten:

  • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
  • anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer

Generell kompetanse

Etter endt emne kan kadetten:

  • har kadetten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner kadetten til nytenkning og innovasjonsprosesser
Praktisk organisering og arbeidsformer

Faget bruker Itslearning eller Teams. Det er øvelser til hvert delemne.

Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnlegende ECDIS- og assistenkurs, Sensorsystemer, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Blindleia, ARPA/AIS-kurset, og Brovakt og fartøyskontroll 1. Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset.

Faget Sensorsystemer dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sensorsystemer dekker også Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper. AIS-og ARPA kurset slås sammen og gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser. Dette kurset går parallellt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.

Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Vestkyst) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.

Arbeidsmåter

  • Klasseromsundervisning/Fjernundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
  • Internett: Itslearning og/eller Teams
  • Elevforedrag: Kadettene holder et kort foredrag om et delemne i fagområdet
  • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
  • Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
  • Øvelser
  • Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
Sensorordning

Sensur gjennomføres i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Forsvarets høgskole.

Supplerende opplysninger

 

     

    Pensum

      Kjerstad, N. (2015). Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

      Kompendier utlevert av faglærer.

      Oppgaver utlevert av faglærer.

       

      VurderingsformGrupperingVarighetVarighetstypeKarakterskalaAndelJusterende muntligKommentarHjelpemidler
      Muntlig eksamenIndividuellca. 20MinutterA-F100%Not required
      Vurderinger:
      Vurderingsform:Muntlig eksamen
      Gruppering:Individuell
      Varighet:ca. 20
      Varighetstype:Minutter
      Karakterskala:A-F
      Andel:100%
      Justerende muntlig:Not required
      Kommentar:
      Hjelpemidler:
      Forfattere: 
      Henning Sulen
      Godkjent av: 
      Henning Sulen