NAV2301 Militær brovakt og fartøyskontroll

Emnekode: 
NAV2301
Kursnavn på engelsk: 
Military Watchkeeping and Vessel Control
Studieprogram: 
Bachelor i militære studier
Credits: 
7,5
Studienivå: 
Syklus 1
Undervisningssemester: 
2019 Høst
Eksamenssemester: 
2019 Høst
Emneansvarlig: 
Henning Sulen
Om emnet

Hensikten med faget er å dekke Sjøforsvarets behov innen brovakt og fartøyskontroll, og tilfredsstiller kravene i STCW 1978 med endringer innen bro og fartøyskontroll i funksjonen navigering på operativt- og på ledelsesnivå.

STCW-kode: A-II/1

STCW-funksjon: Navigering på ledelsesnivået (F1)

Sertifikatrettigheter

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 med endringer
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.2 Opprettholde sikker brovakt
    • Kapittel 1.5 Handling ved nød
    • kapittel 1.6 Handling ved nødsignaler på sjøen
    • kapittel 1.9 Fartøysmanøver
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.5 Brovakthold og prosedyrer
    • Kapittel 1.9 Handling ved navigasjonsuhell
    • Kapittel 1.10 Manøvrering og skipshandling under alle forhold

Faglig innhold:

Fra Fremføring av skip med navigasjonskontroll, Norvald Kjerstad

  • Del 1 Utrustning og manøvrering
    • Skipets manøveregenskaper
    • Grunntvannseffekten
  • Del II Seilas og planlegging
    • Kap 1 til og med kap 7
    • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
    • Dokumentasjon av seilasen
    • Hardtværsoperasjon og værruting
    • Skipet i krise
    • Rapporteringsregimer og overvåkningssystem
    • Grunnleggende risikovurdering/beskrivelse av noen ulykker
  • Del IV Isnavigasjon
    • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne har kadetten:

  • kjennskap til fartøyers manøveregenskaper
  • forståelse for grunnprinsippene som gjelder for virkning av dødvekt, dypgang, trim, fart og klaring under kjølen på svingeradius og stoppedistanser.
  • kjennskap til grunntvannseffekter
  • kjennskap til hvordan vind og strøm virker inn på manøveregenskapene
  • kjennskap til fartøyers utrustning og tauing
  • kjennskap til forsvarlig fortøyning og ankring
  • kjennskap til seilingsruter i samsvar med General Provisions on Ships’ Routing
  • kjennskap til hjelpemidler til planlegging av seilasen
  • kjennskap til kystadministrasjon og losing
  • kjennskap til dokumentasjon av seilasen
  • forståelse for grunnprinsippene av effektive prosedyrer for godt samarbeid på bro(CRM).
  • kjennskap til prosedyrer ved nødstyring og nødslep
  • kjennskap til innholdet i IMO/ICAOs håndbok for søk og redning til sjøs (IAMSAR)
  • grunnleggende kunnskap innen maritim kommunikasjon
  • grunnleggende kunnskaper om nasjonale og internasjonale regler og forskrifter knyttet til maritim kommunikasjon
  • grunnleggende kunnskaper om navigasjonsuhell, årsakssammenheng, risikoanalyse. navigatør / vaktsjef og krisesituasjoner, (adferd og samspill mellom stress og problemløsninger i en krisesituasjon på bro)
  • forståelse hva som må gjøres i forkant, under og etter sammenstøt mellom skip, grunnstøting/stranding
  • kjennskap til internasjonale avtaler som INCSEA – avtalen og AMVER
  • kjennskap til rapporteringsregimer og overvåkningssystem
  • kjennskap til manøvrering av fartøy i høy sjø
  • kjennskap om seilas i nærheten av is

 

Ferdigheter

Etter endt emne kan kadetten:

  • opparbeide ferdigheter innen manøvrering av fartøy til nytte for tjenesten i Sjøforsvaret generelt og som navigatører spesielt.
  • planlegge samt utføre fortøyning, ankring og slep
  • kunnskaper som vil være nyttig i planlegging og utførelsen av seilasen
  • organisere vakthold, både under land og seilas
  • forstå viktigheten av godt samarbeid med andre i teamet(CRM)
  • anvende effektive prosedyrer for samarbeid ombord(CRM)
  • anvende kunnskap for å opparbeide ferdigheter innen manøvrering av fartøy til nytte for tjenesten i Sjøforsvaret generelt og som navigatører spesielt.
  • kunnskaper som vil være nyttig i redningsoperasjoner av eget og andres skip
  • sende og motta informasjon ved hjelp av GMDSS undersystem og utstyr
  • yte radioservice i nødsituasjoner
  • utføre sine oppgaver i henhold til prinsipp for god radiovakt
  • kjennskap til seilas i høy sjø, med tanke på skader på eget skips sitt personell, last og konstruksjon
  • kjennskap til seilas i og nær is – områder
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • bruke relevante faglige verktøy og uttrykksformer innen brovakttjenesten

 

Generell kompetanse

Etter endt emne har kadetten:

  • forståelse for viktigheten av å kjenne til alle kreftene som virker på skipet
  • kjennskap til ulike typer skip sin utrustning
  • oversikt over planleggingsverktøy for seilasplanlegging
  • innsikt til å vurdere trafikksituasjoner ved gjennomføring av seilas
  • forståelse for viktigheten av å organisere vakttjenesten til enhver tid om bord
  • oversikt over planleggingsverktøy for seilasplanlegging
  • innsikt til å vurdere trafikksituasjoner ved gjennomføring av seilas
  • forståelse for viktigheten av å organisere vakttjenesten til enhver tid om bord
  • forståelse av CRM
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor sjøveisregler og brovakttjensten, samt CRM og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis i egen tjeneste
  • nytenkning og innovasjonsprosesser innen emneområdet
Praktisk organisering og arbeidsformer

Organisering og koordinering

Faget bruker Itslearning. Antall undervisningsuker er 15. Faget har 5 F-timer og 2 Ø timer på simulatoren på timeplanen, og bør organiseres som to ganger 2 timer søkt, 2 timer på simulator og 1 time forelesning. Klassen deles i 2 grupper på simulatoren. På timeplanen skal det være 4 timer simulator i en bolk. IMO modul 1.25 GMDSS kurset GOC gjennomføres som et 2 ukers modulkurs etter eksamensperioden ultimo 6 semester. Kurset skal gjennomføres av godkjent eksternt kurssted. Emnet må koordinere med simulatorkontoret for gjennomføring av simulatorøvingene. Emnet må sees i sammenheng med emne 5 (SL) ogemnet militær praktisk navigasjon.

Arbeidsmåter

  • Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
  • Internett: Itslearning
  • Bruk av CBT moduler
  • Selvstudium: Arbeid med teori og simulatorøvingene, besvarelser av oppgaver
  • Øvelser på Statsråd Lehmkuhl, skolefartøyene og simulator
Sensorordning

Sensur gjennomføres i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Forsvarets høgskole.

Pensum

Pensum og litteratur

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 med endringer
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.2 Opprettholde sikker brovakt
    • Kapittel 1.5 Handling ved nød
    • kapittel 1.6 Handling ved nødsignaler på sjøen
    • kapittel 1.9 Fartøysmanøver
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.5 Brovakthold og prosedyrer
    • Kapittel 1.9 Handling ved navigasjonsuhell
    • Kapittel 1.10 Manøvrering og skipshandling under alle forhold
  • Fra Fremføring av skip med navigasjonskontroll, Norvald Kjerstad
    • Del 1 Utrustning og manøvrering
      • Skipets manøveregenskaper
      • Grunntvannseffekten
    • Del II Seilas og planlegging
      • Kap 1 til og med kap 7
      • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
      • Dokumentasjon av seilasen
      • Hardtværsoperasjon og værruting
      • Skipet i krise
      • Rapporteringsregimer og overvåkningssystem
      • Grunnleggende risikovurdering/beskrivelse av noen ulykker
  • Del IV Isnavigasjon
    • Dagsaktuelle tema innen fagområdet

Litteratur:

Barrass, B. & Derrett, D.R. (2012). Ship stability for masters and mates (7. utg.). Oxford: Butterworth-Heinemann.

Kjerstad, N. (2013). Fremføring av skip med navigasjonskontroll (3. utg.). Trondheim: Akademika.

Sjøveisreglene. (1975). Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (FOR-1975-12-01-5). Hentet fra https://lovdata.no/SF/forskrift/1975-12-01-5 

VurderingsformGrupperingVarighetVarighetstypeKarakterskalaAndelJusterende muntligKommentarHjelpemidler
Skriftlig eksamenIndividuell5TimerA-F100 %Not required Kalkulator
PraksisIndividuell1SemesterBestått / ikke bestått Not requiredOffisersvurderingAlle
Vurderinger:
Vurderingsform:Skriftlig eksamen
Gruppering:Individuell
Varighet:5
Varighetstype:Timer
Karakterskala:A-F
Andel:100 %
Justerende muntlig:Not required
Kommentar:
Hjelpemidler: Kalkulator
Vurderingsform:Praksis
Gruppering:Individuell
Varighet:1
Varighetstype:Semester
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Andel:
Justerende muntlig:Not required
Kommentar:Offisersvurdering
Hjelpemidler:Alle
Forfattere: 
Henning Henry Sulen
Godkjent av: 
Henning Sulen