KSO17209 Militær trening
Forkunnskap - Det forventes at kadetten har gjennomført GSU 1, MFT 1 og MFT 2.
Det er nødvendig å ha god fysisk og mental kapasitet fra oppstart av studiet, da studiet er fysisk og mentalt krevende gjennom hele perioden. Kadetten skal til enhver tid kunne bestå minimumskrav iht. opptakskrav ved FOS KS. Avvik fra dette vil vurderes opp mot SML.
Emnets intensjon - Hensikten med emnet MT er å gi offiseren grunnleggende ferdigheter, kunnskaper og generell kompetanse for å kunne ivareta egne og andres ferdigheter. Dette for å løse de oppdragene offiseren kan bli satt til å løse. Offiseren må kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter for å utvikle grunnleggende militære ferdigheter, samt forberede seg selv og andre på spesifikke arbeidsoppgaver og oppdrag.
Undervisningen i MT skal gi offiserene en forståelse for sammenhengen mellom fysisk form, grunnleggende militære ferdigheter og militær prestasjonsevne.
Etter fullført emne kan offiserene:
Kunnskaper
- forklare hvordan man kan utdanne, utvikle og vedlikeholde grunnleggende ferdigheter og fysisk kapasitet basert på oppdatert kunnskap og forståelsen for profesjonens krav.
- anvende oppdatert kunnskap og kjennskapen til profesjonens krav til å planlegge og gjennomføre utdanning innen grunnleggende ferdigheter og fysisk trening i egen avdeling
- benytte sin inngående kjennskap til egen fysiske kapasitet og egne grunnleggende ferdigheter, også under spesielt krevende forhold
Ferdigheter:
- mestre tilstrekkelige grunnleggende ferdigheter og fysisk kapasitet til å kunne beherske sin rolle på stridsfeltet
Generell kompetanse (holdninger):
- identifisere seg med profesjonens krav til grunnleggende ferdigheter og fysiske kapasitet, og se sammenhengen mellom profesjonens krav og utdanning, trening og øving
Innhold SVS
- Grunnleggende utdanning hånd- og avdelingsvåpen
- Grunnleggende stridsteknikk og taktikk
- Grunnleggende utdanning mørkestrid
- Videregående utdanning håndvåpen
Innhold MIT
- Styrketrening
- Utholdenhetstrening
- Orientering
- Skadeforebygging og -behandling
- Kosthold
- Treningsplanlegging
- Militær kamptrening (MKT)
- Nærkamp
Emnets bidrag til Offisersutvikling
Militær trening er et ferdighetsemne, hvor personlig utvikling skjer gjennom teoretisk og praktisk erfaring. Det skapes en forståelse for hvordan de grunnleggende ferdighetene og den fysiske kapasiteten innvirker på militær prestasjonsevne. Dette setter kadettene bedre i stand til å mestre på øvingsarenaene, samt et bredere og dypere refleksjonsgrunnlag i sin offisersutvikling.
Arbeidsmåter og pedagogisk innretning
Emnet består i stor grad av ferdighetstrening og erfaringslæring. Det undervises i hovedsak i grupper på klasse- og halvplenumsstørrelse. Det tilstrebes å kombinere både en helhetlig og individuell tilnærming i undervisningen.
Obligatorisk arbeidskrav | Antall arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Fremmøteplikt | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Not required | Andre krav: (MIT): Årlig fysisk test (3000 m. og styrketester) |
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | Individuell | Dager | A-F | Not required | Avsluttende praktisk eksamen: Skytetester (50%) og fysiske tester (50%). Bokstavkarakter. I emnet MT vektes fagene SVS og MIT 50/50, og begge fagene må bestås for å bestå eksamen i emnet MT. I fagenes eksamener settes det ikke en bokstavkarakter, men en uavrundet tallkarakter fra hvert fag brukes til å regne ut emnets tallkarakter. Denne rundes av etter vanlige avrundingsregler for så å konverteres til bokstavkarakter. Eksempelvis vil 3,4999…. gi en C, mens 3,50000…. gi en B. 5 – A 4 – B 3 – C 2 – D 1 – E Resultater under 1 rundes ikke av oppover. SVS gjennomfører vanligvis eksamen i 5. semester. MIT gjennomfører vanligvis eksamen i 6. semester. Det henvises til de respektive eksamensreglement og karaktertabeller for en detaljert beskrivelse av hvordan de ulike eksamenene gjennomføres og bedømmes. |