ING2316 Sensorsystemer
Dette emnet skal
- gi kadettene det læringsutbytte andre bransjefag ved skolen krever
- gi kadettene det læringsutbytte som STCW-konvensjonen krever
- bidra til at offiserene i sin tjeneste vil kunne tilegne seg tekniske kunnskaper og ferdigheter
Emnet dekker følgende faglig innhold: grunnleggende elektromagnetisme (elektrisk feltstyrke, kapasitans, magnetisme, magnetfelt, elektromagnetisk induksjon, induktans, fotoelektrisk effekt, varmestråling), virkemåte for elektrooptiske sensorer (geometrisk optikk, halvlederteori, laser), virkemåte for radar, sambands- og navigasjonsutstyr (svingninger og bølger, vannbølger, lydbølger, undervannsakustikk, lydbaner i sjøen, elektriske svingekretser, antenner og elektromagnetiske bølger, magnetron, bølgeleder, radarantenner, fasestyrt radar, strålingstetthet, strålingsfare og grenseverdier i NATO, dopplereffekt for lyd og for elektromagnetiske bølger, signalbehandling, frekvensanalyse, filter, modulasjon, digitalisering).
Emnet følger STCW-kode A-II/1 og A-II/2. STCW-funksjon: Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03, Appendix 1, Matematics, og Appendix 2, Physical Science.
Kunnskap
Etter fullført emne kan kadetten:
- beskrive grunnleggende begreper, lover og metoder i utvalgte emner i faget
- forklare sensor-, sambands- og navigasjonssystemers virkemåte, muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- gjøre rede for grunnleggende fagstoff i emnet
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- anvende matematiske metoder som verktøy i faget
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- forklare hvordan fysikk kan gi svar på en del praktiske problemer
- formidle faglige problemstillinger hvor fysikk inngår i problembeskrivelsen eller problemløsningen
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Grunnet Covid19 pandemien våren 2020 ble alle emner ved FHS lagt om til distribuert/digitalisert undervisning. Denne tilstanden varte i større og mindre grad frem til 7. mai hvor enkelte emner og studentgrupper fikk noe mer tilgang til fysisk/ordinær undervisning.
Emneplanen forutsetter at man har 15 normaluker til disposisjon.
Undervisningen koordineres med emnet Militærteknologisk grunnlagsemne.
Emnevalget koordineres med Våpen/sensor-lære, Navigasjonssystemer og Samband K2IS.
Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet, jf. rammeplan for SKSK 1 punkt 5.1.3.
Sensur gjennomføres i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Forsvarets høgskole.
Callin, P., Pålsgård, J., Stadsnes, R. & Tellefsen, C. W. (2012). Ergo. Fysikk 2 (2. utg.). Oslo: Aschehoug. (Kap. 5-7).
Fausa, L. Kompendium i elektrooptikk. Bergen: Sjøkrigsskolen.
Tabeller i fysikk
Tveita, L. O. Kompendium i sensorteori. Bergen: Sjøkrigsskolen.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Individuell | 30 | Minutter | A-F | 70 % | Not required | Gjennomføring: en kadett om gangen, i utgangspunktet 30 min, fleksibelt opp til 45 min. En uke før eksamen får hver TBL-gruppe sin egen felles oppgave å løse. På eksamen: 1) Kadetten begynner med den felles oppgaven (10-15 min), 2) andre emner tas opp (15-20 min). Endring grunnet Covid-19, godkjent i programråd av programansvarlig. | |
Mappevurdering | Individuell | - | A-F | 30 % | Not required | Mappen består av innleveringer, prøver og team-basert læring. Detaljer oppgis ved semesterstart. |