ING1501 Cyberingeniørens profesjon
Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om Forsvarets virksomhet og hensiktsmessige arbeidsmetoder for å gjennomføre studiet.
Studentene gis en innføring i den militære profesjonen og rollen som leder og ingeniør. Det legges vekt på temaer som kontekstualiserer ingeniørvitenskapen til militærmakten og den militære ingeniørprofesjonen.
Emnets temaer
Forsvaret
• Forsvarets rolle og Forsvaret som arbeidsplass
Cyberingeniøren
• Cyberoffiseren/-spesialisten i en historisk ramme og i et fremtidsrettet perspektiv
Verktøy og metodikk
• Deltagelse på militærøvelse "grunnlag"
• Bruk av kommando, kontroll og informasjonssystemer(K2IS)
• Studieteknikk, skriveteknikk og formidlingsteknikker
• Innføring i vitenskapelig metode, forskning, prosjektarbeid og CDE virksomhet
• Innføring i laboratorietekniske arbeidsmetoder
• Innføring i innovasjon
Holdninger
• Sosiale forventninger til offiseren/spesialisten
Kunnskap
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• beskrive Forsvarets oppgaver og organisering, samt offiserens og spesialistens rolle og ansvar
• beskrive rasjonale og prinsipper for utvikling, innovasjon og anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i militære operasjoner
• gjøre rede for etiske, økonomiske, miljø- og samfunnsmessige utfordringer ved militær virksomhet
• beskrive prosjekt- og vitenskapelig metode, og kan relatere disse til forsknings- og utviklingsarbeid i Forsvaret
Ferdigheter
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• opprettholde stridsevne og anvende kommando og kontroll informasjonssystemer under feltforhold
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• tilrettelegge egne studier målrettet og effektivt
• finne faglige problemstillinger, diskutere disse, dokumentere, beskytte og presentere sitt arbeid muntlig og skriftlig
• håndtere sosiale forventninger og representasjon som militær
• reflektere over læring og kan vurdere egne erfaringer opp mot anerkjent kunnskap.
Forelesninger, militærøvelse, seminarer, ekskursjon, gruppearbeid, presentasjon og prosesskriving.
Sensur og sensorordning i henhold til Forskrift om opptak, studie og eksamen ved Forsvarets høgskole.
Busch, T. (2013). Akademisk skriving for bachelor- og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget.
Ersland, G. A. (1999). Forsvaret - fra leidang til totalforsvar. Oslo: Gyldendal.
Forsvarsdepartementet. (2012). Forsvarets verdigrunnlag. Oslo: Forsvarsdepartementet
Forsvarsstaben. (2019). Forsvarets fellesoperative doktrine. Oslo: Forsvarsstaben
Øvrig pensumlitteratur oppgis ved semesterstart
Obligatorisk arbeidskrav | Antall arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Fremmøteplikt | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Veiledningssamtaler | 2 | 2 | Required | Veiledningssamtaler med mentor, som vil omhandle progresjon i semesteroppgaven. |
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | Individuell | 1 | Semester | Bestått / ikke bestått | 100 % | Not required | Semesteroppgaven er en innlevering som dokumenterer studentenes resultater, arbeidsprosess og refleksjoner innen emnets temaer. Oppgaven skrives under hele semesteret, med veiledning fra mentorer. Muntlig presentasjon og høring er en del av totalvurderingen. Grensen for bestått er C. |