AØ2032 Driftsregnskap
Kadettene skal gis en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Kadettene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.
Kunnskaper
- ha kjennskap til økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
- kjenne godt kostnadsbegrepet og ha god forståelse for kostnaders variabilitet
- ha kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon
- forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
- forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost
- ha kunnskaper om ulike perspektiver på prisfastsetting i praksis, sett i forhold til ulike markedsformer
- ha kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt være i stand til å vurdere fordeler og ulemper med disse
- ha kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll
Ferdigheter
- kunne drøfte de grunnleggende trekkene ved økonomisk styring av virksomheten
- kunne utarbeide kalkyler etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer
- kunne fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- kunne utarbeide normalkostregnskap
- kunne gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
- kunne utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, kunne aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og kunne utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
- kunne beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
- kunne foreta avviksanalyse, kjenne årsaker til avvik og kunne foreslå iverksetting av tiltak
- kunne utarbeide kalkyler basert på aktivitetsbasert kalkulasjon og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med denne kalkulasjonsmetoden
- kunne identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og kunne løse ulike beslutningsproblemer
- kunne foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
Generell kompetanse
- være seg bevisst økonomiske konsekvenser av militær virksomhet og evne å realisere denne kunnskapen gjennom sitt virke som offiser
- kunne bidra til å optimalisere bruken av Forsvarets ressurser/innsatsfaktorer sett opp mot virksomhetens mål og til å utvikle og realisere nye systemer og løsninger
- kunne ivareta rådgivningsoppgaver innen økonomiområdet
- kunne delta aktivt i faglige diskusjoner, evner å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til ny kunnskap og utvikling av god praksis.
Organisering og koordinering
Emnet gjennomføres som undervisning over 16 normal uker. Timetall pr uke er 6 UV timer.
Arbeidsmåter
- Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser.
- Veiledningstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning.
- Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver.
Skriftlig skoleeksamen sensureres av ekstern sensor samt faglærer
Godkjent i fagråd Logistikk og ressursstyring mars 2016
Pensum
Sending, Aage: Økonomistyring 1, Fagbokforlaget 2009
Kostnadsbegreper for kontroll og bedre beslutninger Kapittel 6
Kalkyler og kalkyleprinsipper Kapittel 8
Analyser og beslutninger på kort sikt Kapittel 9
Nullpunktanalyser Kapittel 10
Prisbeslutninger og markedstilpasning Kapittel 11
Sending, Aage: Økonomistyring 2, Fagbokforlaget 2009
Økonomistyring i perspektiv Kapittel 1
Kostnadsforståelse Kapittel 2
Kalkyler og kalkyleprinsipper Kapittel 3
Driftsregnskap – generell oversikt og gjennomgående elementer Kapittel 4
Standardkost Kapittel 5
ABC (activity-based costing) Kapittel 6
Normalkalkulasjon og normalkostregnskap Kapittel 7
Produktvalg Kapittel 9
Prissetting Kapittel 10
Lønnsomhetsanalyse Kapittel 11
I tillegg er forelesninger, innleveringer, casediskusjoner og oppgaver en viktig del av pensum.
Litteratur
Sending, Aage: Økonomistyring 1, Fagbokforlaget 2009, 2.utg
Sending, Aage: Økonomistyring 2, Fagbokforlaget 2009, 2.utg
Relevante fagartikler
Forelesning/undervisning/caser/elevpresentasjoner/oppgaver er en viktig del av pensum
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Varighetstype | Karakterskala | Andel | Justerende muntlig | Kommentar | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | Individuell | 4 | Timer | A-F | 100 | Not required |
Aktivitet | Varighet | Varighetstype | Kommentar |
---|---|---|---|
Forelesninger | 96 | Timer | |
Individuell | 80 | Timer |